vaardigheden

Een creatieveling zit nooit stil. Eerst een goed concept; vervolgens de passende uitwerking kiezen.

De één heeft het met voetballen, de ander met een instrument, maar sinds ik een potlood kon vasthouden ben ik er aan verknocht. Tijdens het Grafisch Lyceum Rotterdam kon ik naast grafiet ineens de computer ook tot mijn arsenaal rekenen. Hier leerde ik de basis van grafisch ontwerpen, maar conceptueel wilde ik verder. De kunstacademie in ‘s-Hertogenbosch bood mij een jaar lang de tijd om alle grenzen te verkennen. Na veel geklieder en geklodder, wilde ik de kwaliteit van mijn beeldtaal verbeteren. Dit kon niet vanuit deze situatie, dus besloot ik naar de Willem de Kooning academie te gaan. Hier koos ik twee studies; audio visueel en 3D animatie. Beide zijn ontzettend interessant, maar uiteindelijk moest ik kiezen en studeerde ik af op 3D animatie. Dit was tot dusver het meest interessante van alle media. Een plaats waar je een eigen wereld kan creëren.

Tijdens mijn studie heb ik continu voor verschillende reclamebureaus gewerkt. Van het maken van animaties, websites, drukwerk, huisstijlen, kleding, vlaggen, belettering en (regionale en nationale) campagnes; alles was leuk. Wat mij niet bekend was, werd een uitdaging. Uiteindelijk ronde ik mijn studie af en kon ik tijdens het afstuderen al aan de slag bij Coded Illusions. Deze gamedeveloper was in oprichting en vanuit mijn portfolio  werd gevraagd om de animaties ontwikkelen voor het spel. Hier maakte ik kennis met de eerste game engines. Ondanks het leuke team ben ik verder gaan zoeken en kwam ik terecht bij één van Nederlands bekendste ontwikkelaars: Triumph Studios. Hier stonden ze op de vooravond van het uitbrengen van een nex-gen game. Binnen dit bedrijf heb ik me als lead kunnen ontwikkelen, waarna ik tot de volgende uitdaging kwam: wat wil ik nu verder? Een volgende stap zou het buitenland kunnen zijn. Daar zou ik me nog eindeloos kunnen verdiepen in mijn vak. Echter had ik inmiddels een huis gekocht met de vrouw van mijn leven, dus ik wilde niet weg.    …en nog steeds niet. Daarom koos ik om breder te kijken. Waar kan ik meer ontwikkeling verwachten? LEREN! Het antwoord kwam toevallig op mijn pad, maar games heeft ontzettend veel raakvlakken met leerprocessen. Deze stap is misschien qua visuals iets minder spierballenwerk, maar vanuit de inhoud zeker een interessante stap! E-learning bedrijf Bright-Alley, onderdeel van Conclusion, zocht de verbinding met games. Zodoende help ik Bright Alley de ervaring tot een hoger niveau te brengen, waarbij Bright Alley mij meer inzicht geeft in leerprocessen en het sales traject. Hier ben ik gaan werken, en heb ik me kunnen ontwikkelen tot Art-Director. Mijn doel is de beeldtaal organisatiebreed te vernieuwen en vanuit user experience te durven denken.

Advertenties